سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1 2 >

کوچک کردن شکم نیاز به وقت و حوصله زیادی دارد، بخصوص اگر نقاطی از شکم نسبت به کاهش چربی مقاوم باشند و به ‌راحتی لاغر نشوند  .

ناحیه ی پایین شکم و پهلوها دو قسمتی هستند که با ورزش و رژیم غذایی به سختی لاغر می‌شوند. بعضی افراد روزهای متمادی از جدیدترین وسایل لاغری شکم استفاده می‌کنند، در حالیکه هیچ‌کدام از این روش‌ها برای لاغر کردن شکم موثر نیست  .

تنها یک شیوه مفید برای لاغر کردن نقاط مقاوم به لاغری وجود دارد که به شرح زیر است  :

اجرای یک رژیم صحیح و علمی + انجام ورزش‌های هوازی+ حرکات ورزشی مربوط به شکم+ بلند کردن وزنه  .

اولین چیزی که باید بدانید این است که لاغر کردن فقط یک قسمت از بدن غیرممکن است. با رژیم و ورزش، کاهش چربی طبق یک قاعده کلی صورت می‌گیرد و تمام قسمت‌های بدن لاغر می‌شوند و قسمتی از بدن که سریع‌تر چاق می‌شود، به ‌همان نسبت دیرتر از سایر قسمت‌های بدن لاغرمی‌شود. این مسئله به ساختمان ژنتیکی افرد مربوط است؛ مثل رنگ چشم، رنگ مو و...، یعنی نمی‌توان آن را تغییر داد. مثلاً در یک فرد ران‌ها چاق‌‌تر از سایر قسمت‌ها و در فرد دیگری باسن چاق تر است و هنگام لاغر شدن این قسمت‌ها دیرتر لاغر می‌شوند  .

در خانم‌ها نقاطی از بدن که نسبت به کاهش وزن مقاوم هستند شامل باسن، ران و کمر است. در آقایان قسمت پایینی شکم و پهلوهاست  .

بعضی افراد چاق تصور می‌کنند با انجام ورزش‌های مخصوص یک ناحیه از بدن و بدون رژیم غذایی، می‌توانند آن قسمت را لاغر کنند. به همین دلیل برای لاغر کردن شکم، هر روز تمرینات ورزشی مخصوص این قسمت را انجام می‌دهند، ولی با این کار فقط عضلات شکم را قوی می‌کنند، در حالیکه مقدار چربی آن تغییری نمی‌کند  .

  

بهترین راه برای سوزاندن چربی شکم انجام ورزش‌های هوازی است. ورزش‌های هوازی مثل پیاد‌ه‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و کوهنوردی مقدار زیادی از چربی‌های بدن را می‌سوزانند. ولی بیشتر افراد خیلی زود از انجام این ورزش‌ها خسته می‌شوند و آن را رها می‌کنند. 10 دقیقه اول ورزش، گلیکوژن (ذخیره قندی در کبد) بدن می‌سوزد. اگر فقط   20 دقیقه ورزش کنید، نیمی از عمل سوزاندن چربی را انجام داده‌اید که برای حفظ سلامتی قلب خوب است، ولی چربی زیادی از بین نمی‌رود، زیرا تا وقتی‌که کاملاً ذخایر گلیکوژنی کبد از بین نرود، چربی زیادی نمی‌سوزد. بنابراین برای از بین بردن چربی شکم،4-3 بار در هفته و هر بار باید 30 تا 60 دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید. مثلاً یک ساعت در روز پیاده‌روی کنید. البته این پیاده‌‌روی باید به قصد ورزش باشد نه تفریح، مثلاً برای دیدن ویترین مغازه ها یا خرید چیزی نباشد که مجبور شوید بین پیاده‌روی خود بایستید  .

برای از بین بردن چربی شکم،4-3 بار در هفته و هر بار باید 30 تا 60 دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید. مثلاً یک ساعت در روز پیاده‌روی کنید  .

البته انجام ورزش، بدون رژیم غذایی نتیجه ی لازم را نخواهد داد. افراد چاقی که می‌خواهند شکم خود را لاغر کنند، علاوه بر ورزش باید رژیم غذایی هم داشته باشند  . ولی افرادی که وزن مناسبی دارند و فقط شکم‌شان چاق است، باید با ورزش شکم خود را لاغر کنند  .

 

 

ادامه مطلب...

اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

تاریخ ورزش و برگزاری مسابقات ورزشی در ایران باستان آنطور که باید و شاید روشن و آشکار نیست. زیرا اعمال نابخردانه برخی پادشاهان و اعمال آنها باعث به آتش کشیدن کتابخانه‌ها و معدوم کردن بسیاری از آثار قدیمی ایران گردیده است. اما منابع محدودی مانند اوستا، سنگ نوشته‌ها، حجاریها، مسکوکات و برخی از کتابهای ادبی و تاریخی وجود دارد. ورزش ایران در بعضی بخشها از قدمت بیشتری نسبت به ورزش یونان برخوردار است. در یونان باستان بازیهای المپیک شامل دویدن، کشتی، مشت‌زنی، اسب دوانی، ارابه‌رانی و پنجگانه بود. اما در ایران ضمن اینکه بعضی از این ورزش‌ها سابقه بیشتری دارد، ورزشهایی مثل تیروکمان، قایق‌رانی، رقص و ... رایج بوده است. کتزیاس Ktsias پزشک یونانی دربار اردشیر هخامنشی در کتاب خود با عنوان «پرسیکا» که در حدود 400 ق.م. نوشته شده مطالبی دباره ورزش در ایران باستان نوشته است. دوریس Duris نیز مطالبی در مورد ورزش ایران باستان نوشته بود که آن هم مثل پرسیکا از بین رفته ولی قبل از اینکه از بین برود نویسندگان دیگر مطالب او را در کتب خود مورد اشاره قرار داده اند. دوریس در حدود سال 280 ق.م. می‌زیسته است. آتنائوس Atheneaus در بخش هفتم کتاب تاریخ خود نوشته است:
«در میان همه جشنهای ایران فقط در جشن مهر (میترا mitra) پادشاه ایران حضور می‌یابد، ایرانیان پای می‌کوبند و می‌رقصند. گذشته از ایرانیان هیچیک از مردم آسیا، چنین کاری انجام نمی‌دهند. ایرانیان آنچنان که خواندن را می‌آموزند، رقصیدن را هم یاد می‌گیرند. گویند که جنبشهای اندامها در پایکوبی، پیکر آدمی را استوار می‌کند.» استرابون Strabon جغرافیانویس یونانی که از سال 63 ق.م. تا 19 میلادی می‌زیسته می‌نویسد:
«در ارمنستان هم اسب‌های خوب می‌پرورند که پست‌تر از اسبهای سرزمین ماد نیستند. مرزبان (خشتروپان - ساتراپ) ارمنستان هر سال در هنگام جشن مهرگان 20000 کره اسب به دربار شاهنشاه هخامنشی خراج می‌فرستد.» مهریشت بخشی از اوستاست که بوسیله «آشوزرتشت» پیغمبر زرتشتیان آورده شده است. آشوزرتشت به عقیده ارسطو دانشمند یونانی و «ادکوس» یک مورخ یونانی در سال 634 قبل از میلاد ظهور کرده است. ترجمه برخی از فقره‌های مهریشت در این فرصت خالی از لطف نیست:
«اسبهای پیمان شکنان در زیر بار سوار خویش خیره‌سری کنند و از جای گام بیرون نگذارند و اگر هم بجنبند، چندان پیش نروند، نیزه‌ای که دشمن بدگوی به مهر، به سوی هماورد خود پرتاب کند به عقب برگرداند.» - فقره 20



ادامه مطلب...

اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

این آسیب بدین ترتیب اتفاق می افتد که ابتدا استخوانهایی که در مجاورت یکدیگر دارند و تشکیل مفصل را داده اند بر روی یکدیگر فشرده می شوند به دنبال آن تورم و آزردگی به وقوع خواهد پیوست اگر این آزردگی ادامه داشته باشد استخوان سازی در محل مربوطه آغاز خواهد شد و در نهایت یک توده سخت استخوانی در محل ایجاد می گردد این آسیب معمولاً در اثر وزن زیاد، فعالیت ها و تمرینات ورزشی شدید و بیش از حد تحمل بدن و ضربات شدید استخوان ها ایجاد می گردد برای پیشگیری از این نوع آسیب دیدگی استفاده از بالشتک های محافظتی الزامی علل آسیب دیدگی فشار غیر مستقیم، شربه شدید ، کشش، چرخش ناگهانی ، اجرای حرکات پرشی و جهشی مداوم تکرار آسیب دیدگی در ورزش های بسکتبال، ژیمناستیک.

علایم آسیب دیدگی درد شدید ، تورم، حساسیت موضعی، مویه کردن استخئان، خارش و سوزش مداوم محل، محدودیت حرکتی، گرما و قرمزی محل.

کمک های اولیه کمپرس سرد، بانداژ با فشار، گرما و ماساژ، مراجعه به پزشک.

روش های پیشگیری گرم کردن قبل از تمرین و مسابقه، کاهش حرکات جهشی، جلوگیری از آسیب دیگری.

افزایش قدرت و توده عضلانی استفاده از پوشش محافظتی.

نکته قسمت هایی از پا که بیشتر گرفتار چنین آسیبی می شوند عبارتند از سردیستال استخوان های اول و پنجم کف پا قسمت خلفی استخوان پاشنه و ناحیه دیستال و قدامی استخوان درشت نی

 رشد بیش از استخوان در ناحیه دیستال استخوان های اول و پنجم کف پا ممکن است به دلیل در رفتگی ناقص مفصل باشد اما رشد بیش از اندازه استخوان در ناحیه دیستال قدامی درشت نی به دلیل دورسی فلکشن بیش از اندازه و مکرر اتفاق می افتد.

شست کج: استفاده از کفش های باریک و تنگ ممکن است منجر به انحراف شست شود . البته جنبه ارثی هم در وقوع چنین انحرافی نقش مهمی دارد . علائم اولیه: تورم مزمن، قرمز شدن و درد همراه با لمس کردن و در نهایت بر اثر رفتار دررفتگی ناقص در مفصل اتفاق می افتد انگشت کوچک به چنین آسیبی مبتلا به آن Tailor’s bunion   اطلاق می شود در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان از پیشروی آن جلوگیری کرد. 1) استفاده از پاوش مناسب گذاشتن پا در آب نمک گرم دو یا سه بار در روز، گذاشتن بالشتک بین انگشتان و بانداژ حمایت کننده.

انگشتان چکشی

این نوع پا بیشتر مادرزادی بوده اما پوشیدن کفشی که از طول کوچک بوده آن تشدید می کند (در طولانی مدت) معمولاً دومین و سومین انگشت پا گرفتار این نوع انحراف می شود مفصل به طرف بالا برآمدگی پیدا می نماید. در محل ضایعات پینه ممکن است تولید شود درمان بانداژ و استفاده از کفش مناسب کمک می کند تا از آزردگی کمتر شود.


نظر()

  

زانوی ضربدری یا ایکس

کندیل ها ران و زانو به هم چسبیده باشد .بین غوزک های داخلی فاصله ایجاد شده باشد .

  تمرینات

1-     فرد به پشت خوابیده در حالت انبساط زانو ها را به هم می چسبانیم اگر فاصله غوزک ها بیش از 5/2سانت باشد زانو ضربدری است

2-     با نگاه کردن به شکل ظاهری پا

3-     باداستفاده از صفحه شطرنجی

 1-     فرد به پشت خوابیده پای فرد را به سمت داخل میچرخانیم و پای راست را بدون خم شدن زانو به سمت شکم بالا برده تا آستانه درد.

 2-     فرد به شکم خوابیده پای خود را به سمت داخل میچرخاند با اعمال مقاومت سعی کند پای خورا خم کند

 3-     فرد پای خود را روی بلندی گذاشته و به داخل می چرخاند و تنه را به جلو خم کرده بدون چرخش باسن

 4-     دو کف پا به هم چسبیده و زانو ها را به زمین نزدیک کرده

5-     به پهلو خوابیده در حالتی که دو پا روی هم باشد  و پای زیری را از زانو خم کرده و پای بالایی را صاف به عقب برده تا غوزک پا به زمین برسد

 

 زانوی خمیده

خم بودن زانو طوریکه زانو در راستای ران و ساق قرار نگیرد و جلوتر باشد فرد دچار عارضه رانوی خمیده می باشد

 1-     صفحه شطرنجی

2-     فرد روی زمین خوابیده و اگر  فاصله پا از قسمت زانو تا زمین  زیاد بود

3-     خط شاقولی

  تمرینات

1-     فرد به پشت خوابیده پارا به سمت بالا آورده

2-     در حالت ایستاده یک پا را روی سکو قرار داده و از قسمت ران کمی فشار به پا می آوریم

 3-     کشش با تخته انعطاف

 4-     ابتدا با زانوی خم سعی کرده کف دستهارا روی زمین گذاشته سپس کم کم زانو ها را صاف میکنیم

 5-     شب هنگام خواب زانوها حالت جمع نداشته باشد با پای صاف بخوابد

6-     با زانو جمع ننشید

  7-     کفش پا شنه بلند نپوشد

 8-     پا را به دیوار تکیه داده و پای پشت را خم می کنیم

  9-     در حالت نشسته پارا به صورت صاف

 زانوی خمیده

هرگاه زانو از خط شاقولی بدن عقب تر باشد و زانو بیش از ح باز شده باشد عارضه رانوی عقب رفته می باشد

1-     صفحه شطرنجی

2-     خط شاقولی

3-     در حالت دراز کشیده زانو را نگاه کرده یا پا را بالا می آوریم اگر حالت فرو رفته داشت فرد زانوی عقب رفته دارد

4-     در حالت ایستاده از فرد خواسته که عضله چهار سر را سفت کند ،اگر زانو عقب رفت فرد زانوی عقب رفته دار

  تمرینات

 

 1- پوشیدن کفش پاشنه دار

 2- روی پنجه پا راه رفتن وبعد به بالا پریدن

 3-  جمع کردن پا در شکم به صورت یکی یکی یا جفت جفت

 4- پاها را از زانو خم کرده وبه عقب پرت کرده پنجه پا به باسن بخورد

 5- فرد به شکم خوابیده پارا از عقب به طور متوالی خم کرده

 6- حرکت بالا با اعمال مقاومت

 7- تقویت چهار سر ران

8- فرد به شکم خوابیده و پارا به عقب با اعمال مقاومت بکشد


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

جهت درمان درد زانو باید چه اقداماتی انجام گیرد ؟

برای درمان از اصل PRICES‌کمک می گیریم ( مبرای توضیح بیشتر به مبحث اقدامات اولیه درمانی مراجعه شود) پس از آسیب باید زانوی دردناک را تحت مداوای با یخ قرار دهیم ، همچنین استفاده از آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب و روشهای فیزیوتراپی نظیر اولتراسوند نیزباید مد نظر قرار گیرند . دربعضی مواقع جلوگیری از زدن پای قورباغه از دیگر اصول درمان میباشد.

علت کمر درد در برخی شناگران چیست ؟

متاسفانه کمر درد به طور فزاینده ای در شناگران شیوع پیدا کرده است . این شیوع، بیشتر در افرادی که شنا قورباغه انجام می دهند و به علت لوردوز ( افزایش قوس کمر ) ناشی از حرکت کششی با آرنج بسته و افزایش ابدوکسیون بزو یم باشد که در طی این حرکت به علت بالا بودن آرنج ها و همچنین قسمت سر وسینه نسبت به نایحه کمری ، فشاری در نواحی انتهایی مهره های کمری ایجاد می شود که درصورت تکرار و عدم پیشگیری منجربه شگستگی های تنشی (Stress fracture) می شود . این هیپراکستانسیون مکرر درشنای پروانه نیز رخ می دهد که در صورت عدم پیشگیری منجر به اسپوند لولیستزیس ( جابجایی مهر ه های کمری) میشود . برای پیشگیری باید اجرای صیحح تکنیک ، کشش عضلات پشتی و شکمی و تمرینات قدرتی عضلات اطراف لگن و اندام تحتانی به شناگر آموزش داده شود.

آیا اسکمولیوز ( خیمدگی جانبی ستون مهر ها ) در شناگران بیشتر از افراد عادی دیده می شود؟

بل، تاین مشکل حدودا در 7% شناگران گزارش شده است . این امر ناشی از عدم تعادل عضلانی بین عضلات قدامی و خلفی شناگر م، چرخش های مکرر بدن درطی شنا و غالب بودن یک دست ودر شناگر می باشد که ممکن است به مرور زمان باعث انحراف ستون مهره ها از حالت طبیعی گردد.

منظور از گوش شناگر چیست ؟

گوش شناگر یا التهاب کانال گوش خارجی ناشی از عفونت باکتریال یا قارجچی میباشد. که غالبا بر اثر سهل انگاری شناگر در خشک کردن این مجرا ایجاد می شود شناگران معمولا با درد و خارش گوش با یا بدون ترشح مراجعه تمی کند. فشار موضعی بر اطراف مجرای گوش خارجی یا کشیدن لاله گوش باعث درد می شود. عل این بیمارری رطوبت بیش ا ز حد مجرای گوش می باشد که باعث کاهش سرو من موجود در مجرا و افزایش PH به سمت قلیایی میشود. که این امر موجب تضعیف عوامل حفاظتی در مقابل عوامل با کتریال و قارچی می شود.

برای پیشگیری، بهترین راه خشک کردن مجرا پس از شنابه وسیله تکان دادن سر یا استفاده ازمو خشک کن می باشد . بهتر است از گوش پاک کن استفاده ننشود . برای درمان باید از قطر ه های گوش حاوی آنتی بیوتیک و دارای PH‌پایین ، با یا بدون هیدروکورتیزون استفاده کرد.

 

ورزش های رزمی

چگونه می توان از میزان بروز آسیب در ورزش های رزمی کاست ؟

استفاده از پوشش های محافظتی نقش موثری در کاهش میزان بروز صدمات ایفا میکند. این پوشش ها برای ساعد ، دست ها ، قفسه سینه ،

گونه ها و پا در دسترس هستند. حتی محافظ دهانی برای حفاظت از دندانها و پوششی برای محافظت از دندانها و پوششی برای محافظت از بیضه ها نیز وجود دارد.

در این ورزش ها چه نوع آسیبهایی بیشتر مشاهده میشوند؟

به طور کلی آسیب های دست و صورت نه و اندامهها را می توان نام برد. در تمامی مطالعات انجام شده ، شایعترین آسیب ها به صورت خونمردگی ، پیچ خوردگی و کشیدگی بوده اند. آسیب های ارتو پدیک ناشی از ضربه های مستقیم ، تکرار زیاد حرکات و مانورهای بالستیک و چرخشی می باشند. موارد شدید آسیب مثل پارگی احشاء ، فلج و ضرببه مغزی هم مشاهده شده اند.

شایعترین آسیب های ناحیه سرو گردن را شرح دهید .

پارگی ها ، خونریزی از بینی ، هماتوم دور چشم از جمله این موارد هستند. خراشیدگی قرنیه در اثر برخورد ناخن انگشتان رخ می دهد. ضربه به مغز در اثر ضربات بلند و یا چرخشی ایجاد می شود. اگر ورزشکار ناک اوت شد . باید تشخیص آسیب ستون فقرات گردنی را مد نظر داشت .

آیا استفاده از وسیله محافظتی سر تضمین کننده جلوگیری از آسب ها ی فوق است ؟

این پوشش ها جلوی بسیاری از صدمات به بافت نرم صورت ( یعنی پارگی ،بریدگی و آسیب به بافت نرم گوش و جمجمه ) را میگیرند. اما متاسفانه بر ععکس عقیده بسیاری از افراد ، برای جلوگیری از آسیب های مغزی مناسب نیستند.

اثر ضربات وارد شده به مغز چیست؟

بعضی شواهد نشان می دهند که آسیب های مکرر مغزی ، چه با بیهوشی و چه بدون آن ، سبب نوع خاصی از صدمات مغزی شده و سبب کاهش توانایی انجام فعالیت فرد می شود. اگر چه یک ضربه میتواند شدیدتر از دیگری باشد. اما هیچ ضربه ای جزیی و ناچیز تلقی نمی شود و در حقیقت اثر هر ضربه ای بر روی اثر ضربات قبلی اضافه خواهد شد. ضربات بسته به سر سبب اعمال فشار های پاره کننده ای برفیبرهای عصبی و نورونها می شود که در ضربات جانبی بسیار خطر ناک تر است . چون جانه به عنوان اهرم عمل می کند، ضربه به این ناحیه حداکثر نیرو را ایجاد خواهد کرد. پارگی عروق خونی درمغز سبب ایجاد خونریزی مغزی (Intracerebral hematoma) و یا بین مغز و پرده های پوشاننده آن(Subdural hematoma) خواهد شد.

استفاده از وسایل محافظتی دست و پا سبب کاهش شدت ضربه به مغز خواهد شد، اما احتمال پارگی فیبر های عصبی را افزایش خواهد داد.

چه نوع آسیب هایی در اندامها رخ می دهند؟

این آسیب ها متعدد هستند. پیچ خوردگی ، کشیدگی ، شکستگی ، تدر رفتگی و پاره شدن تاندون ها از جمله این صدمات می باشند . شایعترین آسیب ، ایجاد هماتوم در ساعد، ران ، پشت ساق و پا است.

آیا ورزش های رزمی مثل کاراته و تکواندو سبب استنوآرتریت در استخوانهای دست می شوند؟

درمطالعه ای که در انگلستان انجام شده ، مدرگی به نفع شروع زودرس استئوآرتریت و یا تنوسینوویت به دست نیامده است . اما تبه هر حال چهار حرکت ذیل توان بالقو ه ای برای ایجاد این گونه آسیبها را دارند: حجرکت شنا روی مشت بسته ، مشت زدن مکرر به اجسام سخت ، تبوکس و شکستن اجسام .

نحوة آسیب دیدگی زانو در ورزش های رزمی چگونه است ؟

چون در این ورزشها از حرکات بالستیک و چرخشی به وفور استفاده میشود. آسیب ها معمولا در اثرراست شدن بیش از حد زانو ، چرخش ، خم شدن و حرکات جانبی بیشاز حد ایجاد می شوند . آسیب در منیسک ها ، رباطها، تاندون کشکک و شکستگی های اپی فیز نیز شایعند . در رفتگی زانو بسیار نادربوده و اورژانسی جدی است.

شایعترین نوع و محل آسیب در ورزش های رزمی کدام است؟

هماتوم شایعترین نوع آسیب است که می تواند در هر عضوی ایجاد شود ، اما شایعترین محل آن عضله چهار سر رانی است . درد تشدید مانع ادامه فعالیت ورزشکار خواهد شد. یک عارضه دیررس آن، استخوانسازی درون بافت عضله در اثر التهاب میباشد (Myositis Ossificans)

چه آسیب ها یی در مچ پا و پا رخ می دهند؟

پیچ خوردگی مچ شکستگی ، آسیب به پشت پا ، انگشت دوم و پنجم هم شایع هستند و احتمال ایجاد استئوآرتریت در سالهای بعد را افزایش میدهند.

چرا در ورزش های رزمی به ضربه های ناحیه اپی گاستر ( بالای شکم ) اهمیت داده میشود؟

هدف از این گونه ضربات ، اثر گذاری بر روی شبکه خورشیدی است که گانگلیون سلیاک را احاطه کرده است . ضربه به این منطقه باعث اختلال تنفسی گذرا در حریف شده و لذا شخص برای ضربات بعدی آمادگی دفاعی لازم را ندارد ( برای حدود 20 تا 40 ثانیه ) و انی فرصت خوبی برای فرد حمله کننده است تا ضربات نهایی بعدی را وارد نماید.

شایعترین اسیبهای ناحیه تنه را نام ببرید.

دنده ها ، شبکة خورشیدی ، پانکراس و بیضه ها درمعرض آسیب ناشی از ضربه واقع میشوند.

آسیب هایی را نام ببرید که مانع ادامه مسابقه می گردند؟

1) شکستگی ها ، 2) ضربات مغازی که منجر به فراموشی ، اختلال درک زمان و مکان و خصوصصا از دست رفتن سطح هوشیاری شوند، 3) صدمات چشمی که سبب اختلال دید شوند مثل هماتوم ، پارگی و آسیب های دور کرة چشم ، 4) صدمات خاصی که به بیضه ها وارد می شوند و هماتوم اسکروتوم ( کیسه بیضه) ایجاد می نمایند.

آیا ورزشکاری که سابقه صرم دارد،می تواند به ورزش رزمی بپردازد؟

به نظر می رسد برنامه تمرینات منظم ورزشی اثری مثبت روی کنترل تشنج خواهد گذاشت ، گزارشی از تشدید و یا آغاز حملات صرعی مکرر (Status epilepticus) با ورزش وجود ندارد . تصمیم قطعی در مورد اجازه دادن به ورزشکار برای شرکت در تمرین و مسابقه بسیار سخت است و باید موارد زیر را در نظر داشت :

الف - به نظر نمی رسد وجود تشنج در طی تمرین یا مسابقه ورزشکار را درمعرض آسیب ججدی مغز و یا نخاع قرار دهد.

ب - ضربات منفرد یا مکرر به سر سبب غیر قابل کنترل شدن تشنج و یا ایجاد آن نمی شوند، اما بهتر است که به علت وجود خطرات بالقوه ، از ضربه زدن به سر خودداری شود.

درصورت وجود چه نوع اختلالاتی ، ورزشکار مجاز به شرکت در مسابقه نخواهد بود؟

کاردیت یا لتهاب قلبی ،فشار خون بالای کنترلنشده ، بیماریهای شدید مادر زادی قلب ، فقدان یک چشم یا اختلال عملکرد بینایی ، فقدان یک کلیه ، بزرگی کبد و طحال، صرع کنترل نشده ، نارسایی ریوعی ، عفونت های پوستی مثل زرد زخم ، گال و یا هر پس از جمله بیماریهایی هستند که ورزشکار درصورت ابتلا به آنها نباید درمسابقات شرکت نماید.

 چنانچه ضربه به ناحیه اپیگاستر باععث افت فشار خون و کاهش تعداد ضربان قلب و تنگی نفس در ورزشکار شود، اقدامات اولیه شامل چه مواردی می باشد؟

اقدام درمانی باید در راستا ثابت نگاه داشتن فشار خون انجام گیرد. به همین جهت ورزشکار را به پشت خوابانده و پاهای وی را بالا می آوریم تا خون از اندام تحتانی به سمت قلب سرازیرشده و متعاقب آن با افزایش برون ده قلبی ، فشار خون بالا رود.

همچنین درصورت گرفتگی عضلات دیواره شکم ، ورزشکار باید زانو های خود را به سمت قفسه سینه در داخل شکم جمع کند تا درد و گرفتگی رفع شود. این عمل به بهبود نفس و برگشت به حالت عادی نیز کمک خواهد کرد.

درصورت ضربه به بیضه در ورزشکار رزمی چه اقداماتی لازم است؟

درچنین وضعیتی فرد باید به پشت خوابانده شود و زانو هایش را به سمت سینه جمع کند. سپس تکه های یخ بر روی کیسه بیضه قرار داده شود تا تورم و خونریزی اطراف آن کاهش یابد . در صورت ادامه تورم و درد باید مصدوم را فورا به بیمارستان ارجاع کرد.

یک آسیب شاعی در اندام فوقانی ورزشکاران تنیس و بدمینتون وجود دارد که خود فرد از آن به عنوان خواب رفتگی یا عدم قدرت و توان در بازو یاد میکند. در مورد آن توضیح دهید.

آسیب به مکانیسم گلنوهومرال، خصوصا عضلات چرخاننده شانه(Rotator Cuff) بیش از آنکه ایجاد درد کند سبب کاهش قدرت عضلانیم و ایجاد حس خواب رفتتگی می شود. گاهی هم ورزشکاران از درد در محل اتصال عضلة دلتوئید شکایت دارند. اگر چه تاندوتن دلتوئید سالم است ؟ درد در این محل حس می شود.

منظور از آرنج تنیس بازان( Tennis elbow) چیست ؟ چگونه میتوان از ایجاد آن پیشگیری کرد؟

کسیدگی عضله اکستانسور کارپی رادیالیس برویس (ECRB) را اصطلاحا آرنج تنیس بازنمی نامند. عوامل خطر زای ایجاد آن شامل موارد زیر است :

الف ) سن بالتر از 30 سال

ب ) استفاده از راکت های فلزی و سفت

ج) تمرین طولانی مدت ) بیش از 2 ساعت در روز )

د) تکنیک های نادرست زدن ضربات بک هند با آموزش صحیح و استفاده از وسایل مناسب می توان ا میزان بروز این آسیب ها کاست .

درمان آسیب بالا چیست ؟

به صورت فهرست وار می توان از بیحرکت نگاهداشتن ، استفاده از سوسایل کمک ارتوپدی مثل مچ بند ، انجام حرکات خاص و در بعضی از موارد تزریق استروئید و جراحی نام برد.

علت ایجاد کمر درد در ورزش های راکتی چیست؟

زدن ضربات سرویس و بالای سر بستگی به جایگیری صحیح ورزشکار در زمین دارد ، به طوری که توپ در جلوی وی واقع شود. در غیر این صورت برایرسیدن تبه توپ ورزشکار مجبور است قسمت تحتانی پشت را بیش از حد چرخانده و نیز قوس بیش از حدی به طرف عقب ایجاد کند. اگر شانه هم قابلیت انعطاف اندکی داشته باشد.

از میزان چرخش رو به خارج شانه ههم برای رسیدن به توپ کاسته خواهد شد. تمام این حرکات جبرانی فشار اضافه ای را بر مفاصل ناحیه کمری اعمال خواهد کرد که در بعضی مواقع سبب پارگی دیسک هم می شود.

ایا فقدان انعطاف پذیری در اندام فوقانی می تواند سبب ایجاد آسیب در قسمت تحتانی پشت شود؟

بله. حرکت راکت دربالای سر وابسته به ظرفیت شانه برای چرخش به خارج و عقب کشیدن استخوان کتف تاست. کاهش قابلیت انعطاف عضلات جرخاننده شانه وسینه ای کوچک سبب چرخش بیش از حد ستون فقرات درسطح T12-T1 شده و باعث قوس برداشتن بیش از حد ستون فقرات درسطح L4-S1‌میشود.

ایا نوع زمین تنیس در ایجاد اسیب دخالت دارد ؟

زمین های سخت استرس بیشتر به اندام تحتانی وارد می کنند. زمین خاک رس به علت کاستن از سرعت توپ و کاهش میزان انرژی مورد نیاز برای زدن مضربه ، بر روی اندام فوقانی استرس کمتر وارد می کند.

از خصوصیات منحصر به فرد کفش تنیس در مقایسه با کفش دو و میدانی چه می دانید؟

در ورزش های راکتی بر خلاف دو و میدانی ، میزان قابل ملاحظه ای حرکت جانبی در پا ایجاد می شود. بنابراین وجود یک Heel cup ( قسمت نگهدارنده اطراف پاشنه ) و نیز Heelj Counter قوی ( قسمتی از کفش که پشت تاندون آشیل قرار گرفته و باعث محافظت آن می شود) از خصوصیات کفش تنیس است . به علاوه قسمت پنجه کفش باید  ماده سخت تری مثل چرم تشکیل شده باشد تا در هنگام کشیده شدن پا به روی زمین مانع آسیب دیدن انگشتان شود.


نظر()

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ