سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1 2 >

از آنجا که امسال در کشور ما ماه مبارک رمضان با تابستان نیز همزمان شده است ، روزه‌داران باید قدری بیشتر از قبل مراقب حفظ سلامت خود باشند.

چراکه ممکن است علاوه بر روزه‌داری، گرمای هوا نیز انجام فعالیت‌های فیزیکی روزانه از جمله ورزش را با مشکل مواجه ‌کند.

اما اگر شما هم به ورزشی منظم و مرتب عادت داشته‌اید ، شاید نخواهید که یکباره تمام فعالیت‌های خود را متوقف کنید.

اما چگونه باید در طول این ماه ورزش را ادامه داد؟

تداوم ورزش ، راهی مناسب برای سلامت و لذت بردن بیشتر از این ماه است. اگر فرد اصول تغذیه‌ای صحیح را رعایت کند ، می‌تواند در کنار روزه‌داری به ورزشی منظم و ملایم نیز بپردازد و این‌گونه سلامت جسمی خود را تامین نماید.

در ضمن این نکته مهم را در نظر داشته باشید که قطع تمامی فعالیت‌ها به مدت یک ماه، ممکن است قدرت و استقامت قلبی ـ عروقی شما را با مشکل مواجه ‌سازد.

شدت ورزش خود را کاهش دهید

با کاهش برنامه ورزشی، می‌توانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید. به عنوان مثال اگر به طور معمول می‌دویدید ، آن را به پیاده‌روی سریع تبدیل کنید یا اگر همیشه به مدت یک ساعت ورزش می‌کردید ، زمان آن را (بسته به قدرت جسمانی خود) به 30 تا 45 دقیقه کاهش دهید.

نکته مهم و کاری که باید انجام شود آن است که در این ماه به ورزش ادامه دهید. ثبات و تداوم فعالیت فیزیکی، عنصری کلیدی برای حفظ سلامت و تناسب اندام است که نباید فراموش شود.

- تداوم در فعالیت‌های بدنی مهم است؛ پس با این‌که شاید در ماه مبارک رمضان، فرصتی زیاد برای ورزش و انجام تمرینات فیزیکی نباشد، اما همین 20 دقیقه فعالیت هم کمک زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب می‌کند و این گونه پس از ماه رمضان برگشتن به برنامه ورزشی عادی ساده‌تر خواهد بود.

لازم نیست که یک ساعت تمام و به همان شدت سابق ورزش کنید، فقط همان‌قدر که می‌توانید تلاش کنید تا در طول این ماه نیز تداوم برنامه ورزشی را حفظ کرده باشید.

- زمان مناسبی را نیز برای ورزش انتخاب کنید.به جای این‌که هر زمان راحت هستید ورزش کنید، زمانی را انتخاب کنید که بیشترین میزان انرژی را دارید و ورزش لطمه‌ای به روزه شما نمی‌زند.

شاید راحت‌تر باشید اگر 20 دقیقه زودتر از خواب بلند شوید و قبل از خوردن سحری ورزش کنید؛ گروهی نیز ممکن است ترجیح بدهند پس از وعده افطار ورزش کنند.

اما به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از مصرف غذا نباید ورزش کرد. پس به سطح انرژی خود طی روز دقت کرده و زمان مناسب را پیدا کنید.

هر زمان از شبانه‌روز که شما بتوانید بدون لطمه به روزه و احساس خستگی ورزش کنید، همان زمان مناسب خواهد بود.


نظر()

  

پرداختن به ورزش می تواند آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان را افزایش دهد. کسب مهارت و موفقیت اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد و به آنها می آموزد که چگونه محرک های آنی را در خود کنترل کنند که این توانایی نه تنها در ورزش که در مناسبات اجتماعی نیز مفید خواهد و به یافتن دوستان تازه کمک می کند.

 

 

سن شروع ورزش

 

کارشـناسان ورزش و روانشـناسی کـودک توصـیه می کننـد که کـودکان تا قـبل از رسـیدن بـه سـن 8 تـا 10 سـالگی نباید در ورزش های رقـابتی سازمان یافته که آن امتیاز محاسبه می شود و به خصوص بزرگسالان در آن نقش دارند شرکت کنند چون احتمال فشار روانی و یأس ناشی از باخت در آنها زیاد است.

 


- زیر 8 سال: باید در بازی، کشف و یادگیری مهارت هایی که از طریق پرتاب کردن و گرفتن، ضربه زدن به توپ، بالا و پائین پریدن، دویدن و شنا کردن حاصل می شود، کاملاً آزادانه رفتار کنند و این مهارت ها را به شادی بخش ترین روش بیاموزند.

واضح است که آموختن این موارد به آنها کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتر وارد مرحله بعد شود.

 

ورزش کودکان


- 8 تا 10 سال: بسته به میزان رشد خود می توانند در مسابقات سازمان یافته شرکت کنند مانند مسابقات داخلی در مدارس. آنها هنوز برای توسعه مهارت های خود به کمک نیاز دارند و باید کنار آمدن با ناامیدی و شکست را بیاموزند. کودکانی که بیشتر اوقات بازنده هستند بیش از دیگران مستعد کنار گذاشتن ورزش هستند. والدین و اولیای مدرسه باید مراقب باشند که با فراهم آوردن زمینه مناسب مثلاً شرکت دادن این کودک در مسابقه ای که در آن بیشترین توانائی را دارد موجبات برنده شدن و دلگرمی او را فراهم نمایند. این سنین، بهترین زمان برای پرداختن به ورزش های مختلف و انتخاب ورزش مورد علاقه از میان آنهاست.

 

 

- 10 تا 12 سال: کودکان و نوجوانان می توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارت های تازه بپردازند. بعضی از کودکان در این گروه سنی استعداد و علاقه خاصی به یک ورزش بخصوص نشان می دهند و می توانند با داشتن مربی در این زمینه بسیار پیشرفت نمایند.

نوجوانانی که به هر دلیل علاقه ای به شرکت در ورزش های رقابتی تیمی ندارند، می توانند با راهنمائی مربیان و والدین خود به ورزش هایی چون اسکیت، سوارکاری، دوچرخه سواری و مانند اینها بپردازند.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

تحقیقات نشان می‌دهند که فعالیت بدنی همانطور که از حمله قلبی پیشگیری می‌کند، می‌تواند به پیشگیری از سکته‌ی مغزی‌ای که در اثر نقص خون‌رسانی رخ می‌دهد نیز کمک کند. در یک مطالعه محققان دریافتند که بروز سکته‌ی مغزی، در افرادی که با شدت متوسط و بیشتر ورزش می‌کنند، در مقایسه با کسانی که کم ورزش می‌کنند یا ورزش نمی‌کنند کمتر از نصف است.

شواهد نشان می‌دهند که برای دستیابی به منافع ورزش در کاهش خطر سکته‌ی مغزی به ورزش سنگین نیازی نیست. پیاده روی، دوچرخه سواری، باغبانی، حرکات موزون و انجام کارهای مربوط به گل و گیاهان منزل نیز فعالیتهای مناسبی هستند.

مطالعات نشان می‌دهند که تداوم فعالیت با شدت متوسط برای پیشگیری از سکته‌ی مغزی، بسیار بیشتر از شدت فعالیت اهمیت دارد.

تکنیکهای ورزشی مختلفی نیز برای بازگرداندن نیروی حرکتی افراد پس از سکته‌ی مغزی وجود دارد. این فعالیتها باعث بهتر شدن حرکات عضلانی و افزایش جریان خون شده و تنش، انقباضات عضلانی و سفتی عضلات که در اثر سکته مغزی ایجاد شده‌اند را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

برخی از این ورزشها شامل:

* چی کونگ

* شیاتسو (نوعی ماساژ ژاپنی که با فشار روی نقاط خاصی صورت می‌گیرد)

* ماساژ

* یوگا

* تای چی و .... هستند.

شنا در آب گرم نیز یک ورزش بسیار مفید در بازگرداندن فعالیت حرکتی عضلات محسوب می‌شود و تا حد زیادی می‌تواند مانع تحلیل رفتن عضلات آسیب دیده شود.


نظر()

  

مبتلایان به رماتیسم مفصلی ورزش را فراموش نکنند
مبتلایان به رماتیسم مفصلی ورزش را فراموش نکنند
محققان هشدار دادند بیماران مبتلا به آرتریت (التهاب مفصلی) که به دلیل زانو درد و درد مفاصل، دست از ورزش کردن می کشند، بیماری خود را تشدید خواهند کرد.

محققان هشدار دادند بیماران مبتلا به آرتریت (التهاب مفصلی) که به دلیل زانو درد و درد مفاصل، دست از ورزش کردن می کشند، بیماری خود را تشدید خواهند کرد.

محققان می گویند وقتی بیمار از ورزش خودداری می کند، مفاصل تحرک کمتری پیدا می کنند و ماهیچه های اطراف آنها نیز تحلیل می رود که نتیجه آن افزایش خستگی و درد است.

طبق پژوهش «منبع سلامت زنان مایوکلینیک» ورزش منظم و سبک به ثبات مفصلی و تقویت ماهیچه ها کمک می کند. ورزش همچنین خلق و خو، خواب و سطح انرژی و فعالیت روزانه را بهبود می بخشد.

انواع فعالیت هایی که برای این قبیل افراد می تواند مفید باشند عبارتند از ورزش های انعطاف پذیر و کششی مثل یوگا و تای چی که تحرک مفاصل را افزایش می دهند، تمرینات کم فشار ایروبیک، ورزش های قدرتی که ماهیچه های اطراف مفاصل را برای نگهداری بهتر تقویت می کنند و همچنین بسیاری از فعالیت های روزانه مانند گلکاری و کارهای منزل که فعالیت های بدنی سبک و مفید برای سلامتی هستند.

به گفته متخصصان؛ انجام ورزش های کششی به هنگام عصر از سفتی مفاصل در صبح روز آینده می کاهد. ورزش های ایروبیک کم فشار نیز شامل ایروبیک آبی، شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی یا استفاده از دستگاه دو ثابت (تردمیل) هستند.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

آیا ورزش باعث افزایش قد می شود؟

آیا ورزش باعث افزایش قد می شود؟
اغلب این طور تصور می شود که ورزش می تواند بر روی جریان رشد تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد؛ موضوعی که اثبات آن قدری پیچیده به نظر می رسد.

آیا بچه های ورزشکار بلند قدتر می شوند؟

بعضی مطالعات نشان می دهد که بچه های ورزشکار اندکی بلند قدتر از سایر بچه ها هستند. بر اساس این مطالعات ذهنیت اثر سودمند ورزش بر افزایش قد، حتی به میزان اندک، قوت گرفته است.

این موضوع را می توان این طور توضیح داد که ممکن است ساعات متمادی مصرف انرژی ، زمان خواب را افزایش دهد و در نتیجه زمینه ای مناسب برای تولید هورمون رشد به وجود آید. از سوی دیگر بچه های بلند قد گزینه های مطلوب تری برای ورزش نسبت به بچه های کوتاه تر هستند.

این موضوع اصلاً جای تعجب ندارد که قد امتیاز انکار ناپذیری در ضوابط بسیاری از ورزش هاست.مانند ورزش های بسکتبال یا والیبال . اما آنچه اهمیت دارد این است که به احتمال محققان این پژوهش ها به اشتباه علت و نتیجه را با هم فرض کرده باشند.

ورزش شدید در جریان رشد مفید است یا مضر؟

محققان، در رابطه با همین موضوع خطرات ورزش شدید بر روی جریان رشد را یادآور می شوند. گاهی والدین موضوعاتی مانند: فشار بر ماهیچه ها و کشیدگی استخوان ها که باعث افزایش چند سانتی متری قد می شود، بیان می کنند. اما این تفکری نادرست است زیرا ماهیچه ها خاصیت انعطاف پذیری قابل توجهی دارند، برعکس استخوان ها که به طور غیر ارادی رشد نمی کنند. استخوان ها طبق نیازشان و به میزان مطلوب رشد می کنند و بزرگ می شوند.

مسلماً، گاهی فشارهای بیش از حد جسمی اختلالات جسمی و هورمونی را به دنبال خواهد داشت؛ این اختلال ها نیز ممکن است موجب تأخیر یا توقف در جریان رشد شود.

استخوان هایی نه چندان بلندتر ولی محکم تر

با توجه به نکات گفته شده ، محدود کردن ورزش تنها بر جریان رشد دشوار است. اما ورزش نقش مهمی در ایجاد محکم شدن تود? استخوانی دارد. ورزش با افزایش فشاری کاملاً طبیعی بر استخوان بندی بدن ، کمک می کند که بدن کلسیم مورد نیازش تا ده سال آینده را تأمین کند. بنابراین، مطمئناً اگر ورزش همراه با افزایش قد نباشد ولی تراکم اسخوان ها را به ارمغان می آورد!


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ