سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکت در ورزشهای مختلف قسمتی از زندگی سالم محسوب میشود ولی تعدادی از مشکلات پوستی ممکن است از این فعالیتهای ورزشی ناشی شوند. ورزشکاران به عات افزایش رطوبت و تعریق یا مالش و کشش پوست و یا در معرض عوامل آسیب رسان واقع شدن مانند سرما، نور خورشید و عفونت دچار مشکلات پوستی می شوند.

مواردی که به علت مواجهه با آب و هوا ایجاد میشوند عبارتند از: سرما زدگی، پوست خشک، آفتاب سوختگی و تاول زدگی (fever blisters). با خشک و تمیز نگه داشتن پوست و محافظت از آن می توان از ایجاد بسیاری از این موارد پیشگیری کرد. افزایش تعریق و رطوبت: تعریق یکی از شایعترین علل ایجاد مشکلات پوستی ناشی از ورزش است. پوست مرطوب محیط مناسبی برای رشد و افزایش ارگانیسم های نرمال پوست است.

برای مثال بوی پا تا حد زیادی به علت وجود باکتریهایی است که در محیط مرطوب thire می کنند. (tinea cruris) jock itch و پای ورزشکاران ( تینه آپدیس ) در محیط های مرطوب بیشتر ایجاد میشوند. برای جلوگیری از تجمع رطوبت باید هنگام ورزش جورابهای ساخته شده از مواد صناعی جاذب الرطوبت پوشید و جورابها را مرتبعوض کرد تا پاها خشکتر باقی بمانند پس از ورزش باید پاها را شست و خشک کرد و در بین دفعات تمرین و ورزش بهتر است هم پاها و هم کفشها را در معرض هوای آزاد قرار داد. برای جلوگیری از jock itch باید پوست قسمت ران ها را تا حد ممکن خشک نگه داشت و لباس زیر و شلوار لطیف و سبک پوشید و در اولین فرصت پس از تمرین ورزش باید حمام کرد و لباس ها را عوض کرد.

 

عفونتهای پوستی : پوشیدن مجدد لباسهای مرطوب از تعریق خطر ایجاد فولیکولیت را افزایش میدهد که یک عفونت باکتریال فولیکول های مواست. این عفونت می تواند در خیلی از ورزش ها دیده میشود بخصوص ورزشهایی که در آنها تماس مستقیم با پوست وجود دارد. در این میان کشتی گیران بخصوص مستعد هرپس سیمپلکس و یک عفونت باکتریال شبیه آن به نام زرد زخم یا impetigo هستند.

عفونتهای شبیه زرد زخم و فولیکولیت باکتریال نیز می تواند از طریق سطوحی مثل تشک و وزنه ها منتقل شوند. کورک یک عفونت پوستی است که معمولا از یک فولیکول مو و توسط باکتریهای شایع ایجاد می شوند. کشتی گیران بخصوص در معرض ایجاد کورک هستند زیرا تنشان عرق کرده و سپس در تماس با وسایل ورزشی قرار می گیرد که ممکن است حامل باکتری باشند و به این ترتیب عفونت سایر افراد را به دیگران منتقل می کنند. در حالیکه کمپرس گرم می تواند درد را از بین ببرد. ورزشکاران باید در صورتی که کودک خود به خود تخلیه نشود توسط درماتولوژیت معاینه شود.

افرادی که مستعد fever blisten هستند باید از یک balm نرم کننده لب پیش از بیرون رفتن از منزل استفاده کنند و بعد از آن را به دفعات تجدید نمایند. بعضی افراد که به شکل شایع دچار تب خال میشوند ممکن است بخواهند با پزشکشان در مورد استفاده از آسیکلوویر برای پیشگیری مشورت کنند.

 

مالش یا اصطکاک : اصطکاک یک علت شایع دیگر مشکلات پوستی است. Chafling اغلب در مناطقی از پوست که در معرض اصطکاک لباس یا قسمتهای دیگر پوست قرار می گیرند، دیده میشوند. تاول ها به شکل مشخصی در مناطق ضخیم تر تحت فشار مثل کف دستها و پا شنه دیده میشوند. اصطکاک لباس می تواند سبب تحریک و حتی خونریزی از نوک سینه ها شود که به آن Joggers nipples گفته می شود. لباس های نرم از اکریلیک سبک را می توان برای جلوگیری از این حالت استفاده کرد. Bras اصطکاک را کاهش می دهد. مردان می توانند از بانداژ کشی دور سینه ها برای محافظت از آنها استفاده کنند.


آکنه مکانیکا : آکنه مکانیکا شکلی از آکنه است که در اثر گرما، فشار، بستگی و اصطکاک در ورزشکاران ایجاد می شود. این آکنه معمولا در مناطقی مانند شانه ها، پشت و سر که با پوشش های محافظ پوشانده می شود ایجاد می گردد. لباس هایی از جنس صناعی محکم یا تجهیزات و لوازمی مثل کلاه و پدهای شانه سبب ایجاد آکنه مکانیکا در بازیکنان فوتبال و هاکی می شوند.

پیشگیری و درمان آکنه مکانیکا عبارت است از پوشیدن یک تی شرت تمیز کتانی یا جنسی که رطوبت پوست را به شکل یکنواخت جذب کند، شستن مناطق مذکور بلافاصله پس از فعالیت ورزشی و استفاده از یک لوسیون کراتولیتیک مثل لوسیون حاوی اسید سالیسیک ورزورسینول که مستقیما روی راش ها استفاده شود.تاولها: اغلب فعالیتهای ورزشی با تحرک همراهند که سبب افزایش حرارت و اصطکاک پوست و لوازم ورزشی می شود مثل راکت تنیس، کفشها، oars یا paddle ها و سایر آن.

این اصطکاک همراه با تعریق به ایجاد تاول هایی منجر می شود که می توانند کاملا دردناک بوده و توانایی ورزشکار را برای رقابت و فعالیت کاهش دهند. برای جلوگیری از ایجاد تاول ورزشکار باید پوست خو را نرم و lubricated نگه دارد تا اصطکاک کاهش پیدا کند. بازیکنان تنیس اغلب از وازلین برای پاهای خود استفاده می کنند و یک مطالعه نشان داده است که استفاده از ضد عرق در پا قبل از ورزش می توانند از ایجاد تاول جلوگیری کند. استفاده از پودر ها و اسپری های ضد عرق حاوی کلرهیدرات آلومینیم یا کلراید آلومینیم راههای ارزانی برای کاهش رطوبت است مصرف شبانه هگزا هیدرات کلراید آلومینیم 20% (Dry sol) خشکی بیشتری فراهم می کند.

روش دیگر برای جلوگیری از ایجاد تاول شامل پوشیدن جورابهای اکریلیک بیش از جورابهای نخی است زیرا جورابهای اکریلیک سبب حذف اصطکاک و whisk away شدن تعریق از پوست می شوند و به این ترتیب پوست را تا حد ممکن خشک نگه می دارند. پاشنه پوش های باشی می توانند به کاهش اصطکاک در منطقه پاشنه کمک کنند. لایه ای بودن جورابها یا جورابهای مخصوص دو لایه می تواند تقسیم نیرو را به حداقل برساند.

 


برای ورزش کفشهای مخصوص بخرید و هنگام امتحان کردن کفش ها مطمئن شوید که جوراب مخصوص ورزش یا پاشنه پوش را پوشیده اید. کفشهایتان را بعد از ظهر یا غروب امتحان کنید زیرا در طول روز پاها ورم کرده اند. پیش از خرید کفش ها دور مغازه قدم بزنید و پس از خرید یک تا دو ساعت همان کفشها را در منزل بپوشید تا بفهمید در کدام قسمتها پاهایتان احتمالا ناراحت است، در مورد دستها هم همین موارد صادقند.

در صورت امکان از دستکش استفاده کنید، مناطق در معرض تاول را tape کنید و از پودریا مواد ضد عرق برای کمک به خشک ماندن دستها استفاده کنید و فعالیت بدنی خود را بتدریج افزایش دهید.آفتاب سوختگی:شاید یکی از آسیب رسان ترین اثرات ورزش در فضای آزاد خطر مواجهه بیش از حد با اشعه ماوراء بنفش خورشید است که می تواند ایجاد سرطان و پیری زودرس کند.

بازیکنان بیس بال، گلف و تنیس اغلب در وسط روزه که اشعه خورشید بیشترین شدت را دارد بازی می کنند. چند ضد آفتاب سوختگی بد در دوره طفولیت می تواند فرد را مستعد ابتلا به سرطان پوست کند.اسکی بازان و hiker ها نیز باید بدانند که هر چه altitude بالاتر باشد آفتاب سوختگی سریعتر ایجاد می شود. آکادمی درماتولوژی آمریکا استفاده از یک ضد آفتاب با SPF معادل 15 یا بالاتر را حتی در روزهای ابری و امتناع از مواجهه با نور خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر را تا جای ممکن توصیه می کند.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

تفسیر نتایج آزمایش تیروئید چاپ معرفی به دوستان
(0 votes, میانگین 0 از 5)
شنبه ، 11 دی 1389 ، 11:56

غده ی تیروئید یکی از غدد مهم بدن است که میزان سوخت و ساز انرژی بدن را تنظیم می کند. این غده شکلی شبیه پروانه دارد و در جلوی نای قرار گرفته است.

غده ی تیروئید، یُد موجود در غذا را جذب کرده و هورمون های T3 و T4 (تری یدوتیرونین و تترایدوتیرونین یا تیروکسین) را می سازد.

این هورمون ها در غده مزبور ذخیره شده و به تدریج در مواقع لزوم به داخل خون رها می شوند.

هورمون های تیروئید برای رشد نرمال مغز و دستگاه عصبی به خصوص در سه سال اول زندگی ضروری هستند و در صورت عملکرد نامناسب آن ها ممکن است عقب ماندگی ذهنی بروز کند. بچه ها در سنین بالاتر برای رشد مناسب و بزرگسالان برای متابولیسم منظم و تنظیم سوخت و ساز بدن به هورمون های تیروئیدی نیازمند هستند. به همین علت در بعضی کشورها در بدو تولد تست تنظیم تیروئید از نوزادان به عمل می آید.

هیپوتالاموس تنظیم کننده ی ساخت هورمون های تیروئیدی است، به طوری که هورمونی به نام TRH آزاد می کند که به هیپوفیز رفته و هیپوفیز نیز هورمون Thyroid Stimulating Hormone یا TSH را به خون آزاد می کند که این هورمون غده تیروئید را تحریک می کند تا هورمون های تیروئیدی را در خون آزاد کند. به همین دلیل در مواقعی که سطح هورمون تیروئید در بدن کاهش می یابد، TSH بیشتری در خون ترشح می شود و سطح آن در خون بالا می رود.

برعکس در پُرکاری تیروئید که میزان زیادی هورمون(T3 و T4) در خون وجود دارد، TSH کمتری آزاد می شود و سطح آن در خون کاهش می یابد. البته در مراحل اولیه ی عملکرد نامناسب غده ی تیروئید ممکن است حتی TSH نرمال باشد، ولی معمولاً بعد از چند هفته TSH میزان واقعی هورمون تیروئید را منعکس می کند. معمولاً برای اطمینان، T3 و T4 کل پلاسما و T3 و T4 آزاد در آزمایشات اندازه گیری می شوند.

غده تیروئید ابتدا T4 و به مقدار خیلی ناچیزی T3 تولید می کند. اکثر T3 موجود در خون به وسیله ی تبدیل T4 به T3 در بافت احشایی حاصل می شود. T3 و T4 بعد از ساخته شدن در تیروئید به وسیله ی پروتئین هایی نظیر آلبومین و TBG و ترانس تیرتین در خون انتقال می یابند.

تنها مقدار بسیار جزئی یعنی حدود 1 درصد هورمون های T3 و T4 به صورت آزاد در خون هستند و جالب اینجاست که فقط همین مقادیر آزاد بر بافت ها مؤثر هستند. همچنین با وجودی که مقدار T3 آزاد بسیار کمتر از T4 آزاد است، ولی تأثیر بیشتری بر نحوه ی مصرف انرژی توسط بدن دارد.

در آزمایش تیروئید چه مواردی اندازه گیری می شوند؟

معمولاً تست TSH اصلی ترین و مهم ترین ارزیابی است، ولی به همراه آن ممکن است کل T3 و T4 (مقادیر متصل به پروتئین + مقادیر آزاد) و نیز T3 و T4 آزاد (FT3 و FT4) مورد بررسی قرار گیرند. مقادیر رفرانس در زیر آورده شده اند:

TSH = 0/4 – 4/5 mu/L

T3 = 87- 180 ng/dl

T4 = 5/6 – 13/7 mcg/dl

FT3= 230 – 420 Pg /dl

FT4 = 0/8 – 1/5 ng/dl

امروزه روش های جدید بررسی غده ی تیروئید شامل اسکن غده ی تیروئید و اسکن یُد برداشتی می باشند. در روش اسکن تیروئید، ایزوتوپ یُد به بیمار تجویز شده و منتظر شروع مراحل هورمون سازی مشابه عملکرد طبیعی تیروئید می شوند و از این طریق تفاوت از میزان نرمال تعیین می شود.

در روش اسکن یُد برداشتی، یُد نشاندار برداشته شده توسط غده ی تیروئید بررسی می شود. افراد هیپوتیروئید کمتر برداشت می کنند و برعکس افراد هیپرتیروئید، یُد بیشتری برداشت می کنند.

لازم به ذکر است که اندازه گیری T3 و T4 به وسیله روش های RIA انجام می گیرد که جایزه نوبل 1977 را برای مبدعان این روش به ارمغان داشت.

نشانه های معمول هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید):

اِدِم، فراموشی، اضافه وزن، خستگی، حساسیت به سرما، موی خشک و شکننده، یبوست، انقباض عضلانی، افسردگی، گواتر(بزرگی تیروئید)، پریود نامنظم با مقدار زیاد

نشانه های معمول هیپرتیروئیدیسیم (پُرکاری تیروئید):

کاهش وزن سریع، افزایش اشتها، فشار خون بالا، تعریق، ضعف عضلانی، عدم تحمل گرما، انقباضات روده ای مکرر، لرزش، نامنظم بودن پریود، التهاب و ورم بافت اطراف چشم و گواتر (بزرگی تیروئید)

 

شماتیکی از اختلالات غده تیروئید


تیروئید نرمال

هیپرتیروئیدیسم

هیپوتیروئیدیسم اولیه

 

هیپوتیروئیدیسم ثانویه

TSH

طبیعی

کاهش

افزایش

کاهش

T4

طبیعی

افزایش (یا نرمال)

کاهش

کاهش

T3

طبیعی

افزایش (یا نرمال)

کاهش (یا نرمال)

کاهش

 

رِژیم غذایی:

به نظر می رسد رژیم غذایی، نقش مؤثری در بهبود عملکرد غده ی تیروئید داشته باشد. تغذیه ی نامناسب و مصرف غذاهای پُرکالری و فاقد مواد مغذی نظیر فست فودها و انواع غذاهای آماده موجب کمبود یُد در بدن می شوند که به تدریج اختلالات تیروئید را به دنبال خواهند داشت. انواع کیک، بیسکویت، شیرینی جات، محصولات قنادی حاوی آرد سفید، چای، قهوه، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، شکر سفید، کمپوت ها و غذاهای چرب از این دسته هستند که باید برای عملکرد مناسب تیروئید به میزان زیادی محدود شوند.

بعضی غذاها عملکرد هورمون های تیروئیدی را مهار می کنند. این مواد اغلب از خانواده براسیکا هستند و شامل انواع کلم، بروکلی، اسفناج، گل کلم و خردل می باشند. در افراد مستعد ابتلا به کم کاری تیروئید(مثلا افرادی که دارای سابقه خانوادگی آن هستند)، مصرف زیاد سویا، شلغم و یا حتی گردو نیز ممکن است مشکل ایجاد کند. دخانیات(اعم از سیگار، تنباکو و...) و شکر سفید نیز تأثیر منفی در سلامت تیروئید دارند.

غذاهای دریایی نظیر ماهی و جلبک های دریایی غنی از یُد هستند. افراد مبتلا به اختلالات تیروئید باید پروتئین خالص مصرف کنند، زیرا از ریزش مو که اختلال عمومی در ناهنجاری تیروئید است جلوگیری می کند. حبوبات، لوبیا، تخم مرغ، ماکیان و ماهی پروتئین مناسبی به بدن می رسانند. شیر نیز غذای مناسبی برای افراد تیروئیدی است. همچنین باید سعی شود برای نشاسته رژیم، بیشتر از گندم کامل و سیب زمینی استفاده شود.

غذاهای غنی از روی هم مفید هستند، چون روی مانع کاهش سطح هورمون T3 در بدن می شود. از غذاهای حاوی روی، می توان به غلات کامل، دانه ها، جگر، پنیر، ماهی و تخم مرغ اشاره کرد.

افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی روزانه به 400 میکروگرم سلنیوم نیاز دارند که این عنصر به وفور در غلات کامل، امعا و احشا، حبوبات، دانه ها و ماهی یافت می شود.

ورزش:

ورزش و تحرک کافی راه مناسبی برای حفظ عملکرد طبیعی غده ی تیروئید است. پیاده روی، دو و کوهنوردی بهترین و مناسب ترین ورزش ها هستند. 20 دقیقه ورزش هوازی در هر روز کمک زیادی به تنظیم غده ی تیروئید می کند. یوگا نیز یکی از ورزش های مفید است، زیرا حرکات منظم و متوالی باعث تحریک کارکرد این غده می شوند.

استراحت:

استراحت مناسب و متدهای آرام سازی از راه های مهم درمان بیماری به حساب می آیند. در طول دو ماه اول درمان، هر هفته یک روز استراحت کامل به بیماران توصیه می شود. بدن افرادی که اختلالات تیروئید دارند، نباید زیاد خسته شود و باید از تمام موارد استرس زا و ناراحت کننده دوری نمایند.

 

بهناز عباسی مقدم - کارشناس ارشد تغذیه

ماهنامه ی دنیای تغذیه

منبع:www.tebyan.net


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

کبد(جگر)اندام مهمی در بدن میباشد که بدون آن ادامه زندگی غیر ممکن است دو عضو که در هضم و متابولیسم مواد غذایی نقش بسزایی دارند1.کبد و2.پانکراس (لوزالمعده) میباشد.

کبد تقریباً 1500 گرم و دارای 2 لوب اصلی است

کارهای اصلی کبد شامل

  1. متابولیسم کربوهیدراتها،پروتئین و چربی
  2. ذخیره و متعادل کردن ویتامینها و مواد معدنی
  3. تبدیل آمونیاک به اوره که بوسیله کلیه دفع میشود.
  4. متابولیسم استروئیدها
  5. عمل کردن به عنوان صافی برای محافظت در برابر سیل مواد مضر که به خون سرازیر میشود

انواع کبد چرب:

  1. کبد چرب ناشی از مصرف الکل
  2. کبد چرب غیر الکلی:که عوامل بسیاری از جمله جنبه ژنتیکی در بروز این نوع کبد چرب تاثیر دارد.از جمله بیماریهای متابلیک و یا بیماری های قلبی که تحت درمان با بعضی از داروها میباشد.

در بین این عوامل دیابت یک علت مهم و شناخته شده در ایجاد کبد چرب میباشد.

هرچه ابتلا به دیابت طولانی تر باشد یا درمان ناقص انجام گیرداحتمال ابتلا به کبد چرب بیشتر است و التهاب ناشی از کبد چرب بیشتر از افراد عادی است.

چاقی به تنهایی میتواند زمینه ساز کبد چرب باشد و عوامل ژنتیکی در کنار دیگر عوامل در ایجاد کبد چرب غیر الکلی دخیل باشد.در برخی بیماران افزایش چربی خون جز L.D.L کلسترول در بیماران مبتلا رویت میشود.پس پس کم کردن L.D.L نقش موثری در درمان کبد چرب دارد.البته کاهش سریع و یا یک رژیم غذایی سخت علاوه بر ابتلا به عوارض این نوع رژیم گاهی سیر کبد چرب را نیز بدتر میکند.

پیشگیری از کبد چرب :

همیشه پیشگیری سهل تر از درمان میباشد.

پس با کاهش وزن که یک رژیم لاغری (در افراد چاق) و ورزش مناسب و یک رژیم سالم غنی شده از میوه جات و سبزیجات میباشد.مقدار چربی های اشباع را در رژیم خود کاهش دهید و به جای آن از چربی های غیر اشباع استفاده کنید.ازجمله روغن ماهی روغن زیتون ،آجیل ها و دانه های غلات

نکات مهم در افراد مبتلا به کبد چرب:

  1. کم کردن وزن:بایک مشاوه تغذیه و برنامه ریزی شده میتوان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.
  2. انتخاب رژیم غذایی سالم:مصرف میوه،سبزی،غلات سبوس دار و چربی های مفید
  3. از مصرف الکل جداً پرهیز شود.

ورزش در افراد مبتلا به کبد چرب:

بعلت اینکه چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد.بنابراین روزانه 30 تا 60دقیقه پیاده روی در طی روز توصیه میشود.در صورتی که وقت رفتن به مجتمع ورزشی را ندارید از منزل تا محل کار و یا پارک پیاده روی کنید.چون باعث کاهش و تنظیم چربی های اضافه در بدن شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری میشود.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ