سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامع ترین تحقیق که درباره ورزش زورخانه ای ایران انجام شده است نشان می دهد قدمت این ورزش به دوران مادها می رسد . ایرانیان از دوران گذشته به ورزش و مسائل نظامیگری علاقه زیادی داشتند، به همین دلیل مکانی را در نظر گرفته بودند به نام «چرتا »‌که در آن اسب دوانی ،پرتاب نیزه‌ ، شمشیرزنی و انواع کشتی انجام میشده است.
این مکان به الهام از میدان جنگ ساخته شده بود . زمین جنگ ایرانیان با دشمن، قطعه زمینی گود بوده است که درمیان دو یا چند تپه قرار داشت و سران لشگر از بالای تپه ها نبرد را زیر نظر می گرفتند . گود زور خانه از این موضوع گرفته شده است . در قرون گذشته ورزشهای زورخانه ای در زیر زمین ها و سردابه ها انجام می شده است که کوتاه بودن درب ورودی زورخانه ها به همین علت می باشد . هر شخص تازه واردی که قصد ورزش در «چرتا » را داشت باید، آبی آغشته به نمک بنام «آب زور » می نوشید که نام زورخانه از همین کلمه آمده است، هدف این ورزش (همانطور که در مقالات قبل گفتم جزء یکی از ورزش های سه تمدن قدیمی می باشد ) تنها زورمندی تن نبوده بلکه پرورش روح نیز مورد توجه بوده است.
در زورخانه ها آلات و ادوات بکار رفته در ورزشها شباهت های زیادی به وسائل جنگی گذشته دارد که توضیحاتی دراین مورد مطرح می کنیم:

ادامه مطلب...

اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ