سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شما همواره مطالب و کلماتی را درباره متابولیسم می شنوید ، اما متابولیسم در حقیقت یعنی چه ؟

متابولیسم فرایند تبدیل غذای خورده شده توسط شما به انرژی ( حرکتی و گرما) میباشد. عمل متابولیسم در عضلات و ارگانهای بدن اتفاق می افتد و نتیجه فعالیتهای عادی روزانه میباشد که به آن کالری سوزی میگوییم و این عمل برای به راه انداختن موتور بدن ضروری است. متابولیسم پایه ( BMR ) روند دگرگونی کالری بوده که بدن برای ادامة حیات به صرف نمودن آن نیاز دارد ، مانند ضربان قلب ، تنفس ، هماهنگی عضلات و ... ، متابولیسم شما در هنگام استراحت متعادل میگردد. محاسبات BMR نشان میدهد که 75% کالری شما در طی فعالیتهای پایه روزانه صرف می گردد. همچنین میتوان فهمید که آن فاکتور مهمی در پایین آوردن وزن زائد میباشد، خبر خوب اینست که شما از راههای زیادی میتوانید متابولیسم را افزایش دهید . در ادامه شما میتوانید روشهای بهتر ایجاد چرخة متابولیسم در بدن را ملاحظه نمائید . 10 روش که در ادامه مطلب توضیح داده شده را میتوانید از همین امروز برای حفظ چرخة متابولیسم اجرا نمائید...

1-همیشه صبحانه بخورید : نخوردن صبحانه پیغام نخوردن غذا را برای مغز میفرستد و مکانیزم محافظ بدن متبولیسم را کاهش میدهد ، تغذیه خصوصاً ترکیبات کربوهیدرات دار ، متابولیسم بدن را تقویت می کند .

2-وعده های غذایی را افزایش داده و فواصل بین آن را کم نمائید. تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن واقعی با صبحانه و نهار مناسب و شام سبک روی میدهد و شام میباید در زودترین زمان ممکن میل شود ، ترجیحاً 4 ساعت قبل از خواب.

3-هرگز کمتر از 1200 کالری در روز نخورید، چرا که کمتر از 1200 کالری معمولاً نمی تواند برای متابولیسم پایه کافی باشد ، بنابراین متابولیسم شما کند خواهد شد.

4-تکرار وعده های کم حجم با ترکیباتی از کربوهیدرات ( میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات کم چربی ) متابولیسم را تقویت می کند ، همچنین وعده های بین غذایی از گرسنگی شما جلوگیری می کند . هنگامیکه شما زیاد گرسنه می مانید ، کنترل میزان خوردن غذا را از دست می دهید.

5-کربوهیدرات بیشتری مصرف نمائید ( غذاهائی که سبزیجات بیشتری دارند) و چربی کمتر مصرف نمائید . کربوهیدرات متبولیسم را بالا برده و کالری کمتری نسبت به چربی دارد.

6-شکلهای مختلفی از تمرینات هوازی ( مانند : پیاده روی ، نرم دوی ، دوچرخه ، شنا و غیره ) را در برنامه روزانه انجام دهید ( ترجیحاً هنگام صبح ) . هرگز کمتر از دو روز در هفته این تمرینات را انجام ندهید ، چرا که افزایش فعالیت ما یعنی افزایش فعالیت متابولیسم بدن.

7-عضلاتتان را با تمرینات وزنه هماهنگ و قوی نمائید ( هفته ای 3 روز ) ، عضلات تقویت شده کالری بیشتری میسوزاند و سطح متابولیسم شما را نیز بالا می برد.

8-در وضعیت و موقعیت مناسب فعالیت نمائید . فعالیت در فضای باز و آزاد از فعالیت در محیط بسته و کم فضا بهتر است . در صورت امکان از پله هم استفاده نموده و از فعالیتهای سخت تر اما مناسب استفاده کنید.

9-از الکل و مواد مشابه دوری کنید . الکل متابولیسم بدن را متوقف نموده و اشتها را تحریک مینماید.

10- روزانه بیش از 60 انس ( تقریباً 2 لیتر و یا بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. فعالیت درست متابولیسم بدن نیاز به میزان آبی کافی دارد.حمل کردن یک بطری آب و مصرف آن بصورت منظم در سراسر روز الزامی است. همین امروز شروع نمائید تا احساس بهتری داشته باشید و متابولیسم شما نیز در بهترین فرم خود قرار گیرد.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

اولا" در افراد ورزشکاری که بصورت حرفه ای وزنه برداری می کنند لازم است ورزش های هوازی نیزانجام دهند. این ورزش ها عبارتند از نرمش ،دویدن و ... ثانیا" نباید این افراد از غذاهای فروان و پرچرب استفاده نمایند . زیرا مصرف زیاد غذا که این افراد بعنوان کسب انرژی و قدرت زیاد مورد استفاده قرار می دهند، خطرات زیادی به قلب و عروق تحمیل می نماید. اما همانطوریکه قبلا" نیز گفته شده است هر نوع ورزش از ترکیب دو نوع ورزش " قدرتی" و " حرکتی " ساخته شده است . هر چه قدر انقباضات طولانی مدت در عضلات انجام گیرد. ورزش قدرتی است و درآن بعلت انقباض مداوم و طول کشیده ماهیچه ها ،عروق آن عضلات تنگ شده و از طرفی دیگر چون این عضلات احتیاج به خون بیشتری دارند کار قلب افایش می یابد. در شرایطی که انقباض عروق بار قلب را افزایش میدهد در نتیجه جدار قلب ضخیم شده ، فشار زیادی به عروق قلب وارد شده و قلب بزرگ میشود، البته تاحدی این بزرگی عروق مربوط به ورزش است ولی اگر در این نوع ورزش افراط صورت گیرد یقینا" برای قلب مضر تر است . وزنه بردای عمدتا" در این دسته از ورزشها قرار میگیرد . نوع دیگری از ورزش هست که در آن عضلات بلند و بزرگ دارای حرکت رفت و برگشتی می باشند. که در آن چون انقباض مداوم در عضله صورت نمی گیرد، جریان خون در عضله بصورت روان صورت می گیرد . و عروق باز می شوند و قلب در شرایطی که مسیر عروقی آن گشادتر شده است ، فعالیت خود را افزایش می دهد . در این گروه از ورزش ها می توان شنا ، دوچرخه سواری ، دو آرام و پیاده روی تند را نام برد. که مطلوبترین ورزش برای قلب می باشد. البته ورزشهای دیگری مثل کشتی ، کوهنوردی نیز در گروه ورزش های قدرتی قرار گرفته و تا حدودی مشابه وزنه برداری می باشند . بطور کلی هر چه در ورزش انقباضات طولانی و قدرتی کمتر باشد و در عوض حرکات رفت و برگشتی عضلات بیشتر باشد برای قلب و عروق مفید تر می باشند.

اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

عمده رشد قد در آقایان تا پایان سن 25 سالگی و در خانمها تا پایان 18 سالگی است ولی با این وجود امکان افزایش قد در همه افراد تا پایان عمر وجود دارد...

تاثیر ورزش در افزایش قد خانمها

مهمترین عامل افزایش قد غده هیپوفیز است که در زیر مغز قرار دارد و با ترشح هورمون رشد باعث افزایش طول و عرض استخوانها به افزایش قد کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که مردان کوتاه قد بیشتر در خطر ابتلا به بیماریهای قلبی قرار دارند و این مطلب ضرورت اقدام برای دستیابی به قد مناسب را بیشتر نشان می دهد. در زیر روشهایی برای افزایش قد آورده شده است که با عمل به این روشها می توانید قد خود را به نحو مناسبی افزایش دهید


1- خواب منظم و کافی: حدود 50? هورمون رشد مورد نیاز روزانه بدن ما زمانی ترشح می شود که وارد بخش عمیق خواب شده باشیم و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه اولا ساعات خواب شبانه ما تقریبا طبق یک روال معین باشد و نیز اینکه شبها سعی کنیم زودتر بخوابیم.

2- ورزش: ورزش بعد از خواب کافی و منظم حرف اول را برای افزایش قد می زند. در حین ورزش هورمونهای رشد شروع به ترشح می کنند و به دنبال آن قد ما نیز افزایش پیدا می کند. بهترین زمان برای ورزش هر روز صبح قبل از صرف صبحانه است. نکته مهم در زمینه ورزش این است که ورزش را همیشه می بایست با حرکات آهسته شروع نمایید و به تدریج بر سرعت و شدت آن اضافه کنید و سپس به تدریج از شدت آن کم کنید. حدود پانزده دقیقه ورزش صبحگاهی برای این منظور توصیه می شود.

3- شیر: بعد از ورزش و قبل از صرف صبحانه مصرف یک یا دو لیوان شیر بسیار مفید و موثر است و در کنار ورزش علاوه بر افزایش قد باعث استحکام استخوانها نیز می شود. بهتر است قبل نوشیدن شیر آن را شیرین نکنید و خالص میل نمایید.

4- تزریق هورمون رشد: گاهی ترشح ناکافی غده هیپوفیز سبب عدم رشد کافی و کوتاهی قد می شود و در این مواقع می بایست هورمون رشد به شخص بیمار تزریق شود. البته تزریق هورمون رشد در برخی افراد ایجاد عوارض خطرناک می کند و به همین دلیل می بایست این کار زیر نظر مستقیم پزشک متخصص انجام شود.

5- عدم انجام عادات غلط: مصرف داروهای نیرو زا قبل از سن بلوغ – مصرف انواع چیپس و پفکها- نوشیدن نوشابه های گازدار- کشیدن سیگار- مصرف کم غذاهای حاوی کلسیم- مصرف زیاد نمک و غذاهای شور- کم تحرکی – خواب ناکافی- زندگی در محیطهای نا آرام و داشتن استرسهای دائمی به هر دلیل- مصرف الکل ( اتانول ) به هر دلیل. « تمام این عوامل سبب پوکی استخوان و کوتاهی قد می شوند.»

6- در جو دو سر و تخم کدو مقداری هورمون رشد وجود دارد و مصرف آنها می تواند به افزایش قد کمک نماید.

7- جراحی: گاهی در صورت نیاز از روش جراحی نیز برای افزایش قد استفاده می شود.

8- ماساژ: ماساژ کف پا بخصوص انگشت شست پا روشی ساده و جالب برای افزایش قد است. این کار سبب افزایش بیشتر هورمون رشد و در نتیجه افزایش قد می شود.

تراکم و استحکام استخوان در افراد بعد از سن 30 سالگی به مرور زمان کم می شود و بهترین روش برای جلوگیری از آن ورزش منظم و مصرف غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر- ماست- آب پرتقال- سرشیر- کنسرو ماهی و پنیر می باشد.

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

آسیب های کفش پاشنه بلند برای زنان +راه حل

معمو لا خانم های برای اینکه تناسب بهتری داشته باشند به کفش های پاشنه بلند روی می آورند،اما چه راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟

 

محققان متوجه شدند زنانی که مرتب و برای مدت‌های طولانی کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند بیش‌تر دچار درد در ناحیه پا می‌شوند، چرا که عضلات آن‌ها بیش از اندازه کشیده می‌شود و امکان استراحت برای آن‌ها فراهم نیست.
وضعیت بدنی در زمانی که کفش پاشنه بلند می پوشید به صورتی است که مرکز جرم بدن را به جلو متمایل می‌کند و لگن و ستون مهره‌ها از هم راستا بودن خارج می کند.
فشار پاشنه بلند باعث بلندتر به نظر رسیدن پاها شود ولی بالا رفتن پاشنه باعث افزایش فشار روی پنجه پا خواهد شد.
عضله ساق پا متناسب با مقدار بالا رفتن پاشنه منقبض می‌شود و این امر در طولانی مدت سبب کوتاه و سفت شدن عضله خواهد شد.
اعصاب مورتون پاشنه بلند و پنجه باریک می‌تواند سبب رشد غیرطبیعی عصبی (نوروما) در بین انگشت‌های سوم و چهارم شود که به نوبه خود باعث درد و بی‌حسی انگشتان خواهد شد.
تاندون آشیل وقتی جلوی پا نسبت به پاشنه پایین می‌آید، به سمت بالا کشیده می‌شود. هرچقدر که طول این تاندون کوتاهتر شود، درد شدیدتر خواهد بود.
راه حل: انتخاب کفش مناسب
دکتر رامین اسپندار، متخصص ارتوپدی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه اظهار داشت: کفش مناسب کفشی است که از همان ابتدا افراد در آن احساس راحتی کرده و به راحتی بتوانند با آن راه بروند.
وی در ادامه گفت: مهمترین عوارض کفش نامناسب ایجاد فشار روی پا و بروز زخم و خستگی است که خوشبختانه بسیاری از عوارض ایجاد شده برگشت پذیر هستند و با تعویض کفش و ارائه درمان مناسب حل می‌شوند.
دکتر اسپندار در عین حال تصریح کرد: در بعضی افراد کفش نامناسب عوارض جبران ناپذیری برجای می‌گذارد مثلاً در بیماران دیابتی که مستعد زخم‌های پا هستند، شاید عوارض استفاده از کفش نامناسب برگشت ناپذیر باشد.
وی همچنین اضافه کرد: از ویژگی‌های کفش راحت می‌توان به داشتن انحنای متناسب با قوس کف پا، و پاشنه مناسب میباشد.

اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ